6/10

Waar zijn we nu?

Stefan heeft Den Helder leren kennen als een stad die lange tijd de wind tegen had, maar waar nu verandering zichtbaar is. Steeds meer mensen en organisaties richten hun aandacht op de stad. Het ondernemerschap is duidelijk voelbaar en er ontstaat een groeiend gevoel van trots onder de inwoners.

Marichel: “Ja dat merk ik ook. Voorheen zeiden mensen over onze projecten: ‘nou, dat is echt onhelders goed geworden’. En weet je wat ze nu zeggen? ‘Ja, zo doen wij dat hier in Den Helder.’ Dat is echt een enorme shift in identiteit.”  

Anita Veenendaal

Anita Veenendaal: directeur-bestuurder City Marketing Den Helder. Opgegroeid in een Helders ondernemersgezin, oud-directeur van een internationaal opererend bedrijf. Achtergrond in fiscaal recht.
“Den Helder is van oudsher een stad van komen en gaan. Daardoor verbinden we ons makkelijk aan nieuwkomers.”
Anita en Barry, beiden geboren en getogen in Den Helder, zien deze ontwikkeling als een bevestiging van de Helderse veerkracht. Barry vindt het fascinerend hoe de stad zichzelf telkens opnieuw weet uit te vinden. Ondanks alle bedreigingen en aanvallen van buitenaf in de geschiedenis – of dat nou overstromingen of oorlogen waren – herrijst Den Helder steeds weer in een nieuwe vorm. De huidige stedelijke vernieuwing onderscheidt zich volgens hem doordat deze doordacht is en vanuit kwaliteit wordt vormgegeven. Daardoor groeit er een nieuw zelfbewustzijn onder de ‘jutters’.

Voor Anita sluit dit aan bij haar werk: de verbinding tussen de toenemende interne trots van de stad en het externe imago is haar core business. Dat imago is nog niet waar het moet zijn; het beeld van Den Helder als een plek waar je niet dood gevonden wilt worden is hardnekkig. Maar zodra mensen daadwerkelijk de stad en de Kop van Noord-Holland ervaren, verandert hun beeld vaak drastisch. In haar experience store maakt Anita regelmatig mee dat eerdere bezoekers later enthousiast terugkomen met de mededeling dat ze zich in de regio willen vestigen.

Marichel Weel

Marichel Weel is sinds eind 2021 directeur-bestuurder van Zeestad. Daarvoor heeft Marichel Weel veel ervaring opgedaan met vraagstukken rondom stedelijke vernieuwing. Zo is ze actief geweest binnen omgevingsmanagement, binnenstedelijke herstructurering en transformatieprojecten.
“We kunnen nu nog niet stoppen met het stadshart. We moeten met elkaar nog het laatste stukje van de heuvel opklimmen”
Barry: “Weet je waar dat ook door komt? Doordat wij blijkbaar heel gastvrij zijn. Dat is misschien even wennen, want Heldenaren zien zichzelf als nors, maar de nieuwkomers die ik spreek zien ons als verwelkomend en loyaal. Stefan: “Ja hoor, dat kan ik bevestigen. Als ik hier aan het hardlopen ben, dan blijf ik maar zwaaien en hallo zeggen. Echt heel bijzonder en leuk.”

Anita vult aan: “We kennen elkaar hier allemaal, maar ervaren dat niet als beklemmend. Den Helder is van oudsher een stad van komen en gaan. Een stad die een bijzonder plek inneemt in het hart van iedereen die er woont en er vandaan vertrekt, en die open en verwelkomend is voor iedereen die komt of terugkomt.”